Δύο μέτρα και σταθμά στη λειτουργία των επαγγελματικών εργαστηρίων» το θέμα της ερώτησης του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου της Ένωσης Κεντρώων.
Ερώτηση του Αναστασίου Μεγαλομύστακα σχετικά με τα συνεργεία αυτοκινήτων
Ερώτηση κατέθεσε στη Βουλή των Ελλήνων προς τους αρμόδιους υπουργούς ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ένωσης Κεντρώων, Αναστάσιος Μεγαλομύστακας, σχετικά με τα συνεργεία αυτοκινήτων. Συγκεκριμένα το κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:
Αθήνα, 09/06/2017
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς:
Τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
Θέμα: Δύο μέτρα και σταθμά στη λειτουργία των επαγγελματικών εργαστηρίων.
Οι περισσότερες Νομαρχίες και Πολεοδομίες γνωρίζουν ότι τα συνεργεία αυτοκινήτων διέπονται από ειδικό νομοθετικό πλαίσιο σε σύγκριση με τα υπόλοιπα επαγγελματικά εργαστήρια. Συγκεκριμένα, για την ίδρυση και λειτουργία των συνεργείων ισχύουν ειδικοί όροι και προϋποθέσεις, ενώ προβλέπονται ρητές αποκλίσεις από τον Ν. 1577/1985 (ΓΟΚ-Γενικός Οικοδομικός Κανονισμός) και τον Ν. 4067/2012 (ΝΟΚ-Νέος Οικοδομικός Κανονισμός), γεγονός που οφείλουν να γνωρίζουν επίσης καθώς και να αναγνωρίζουν οι αρμόδιοι φορείς.
Ειδικότερα, η διάταξη του άρθρου 16 παρ. 1 περ. γ΄ του Π.Δ. 78/1988, όπως τροποποιήθηκε με τη διάταξη του άρθρου 116 του Ν. 3199/2013, ενώ προβλέπει την έκδοση ή αναθεώρηση της οικοδομικής άδειας – άδειας δόμησης για τη νόμιμη λειτουργία των συνεργείων, εισάγει ρητή εξαίρεση από τις διατάξεις των άρθρων 4 και 5 του ΝΟΚ αναφορικά με την έκδοση ή αναθεώρηση της άδειας δόμησης, σε περίπτωση χρήσης Η (εμπορική), Ι (βιομηχανία – βιοτεχνία), Λ (σταθμός αυτοκινήτων) ή Κ (αποθήκευση).
Σαφώς ορίζεται ότι δεν απαιτείται η έκδοση ή αναθεώρηση της οικοδομικής άδειας υφιστάμενου κτιρίου για την αλλαγή της χρήσης του σε συνεργείο αυτοκινήτων, όταν η προηγούμενη χρήση του ήταν εμπορική (πχ κατάστημα), βιομηχανία – βιοτεχνία, σταθμός αυτοκινήτων ή αποθήκευση. Δεδομένου δε ότι πρόκειται για ρητή εξαίρεση ειδικού περιεχομένου (που αφορά στα συνεργεία αυτοκινήτων), δεν τίθεται καμία αμφιβολία ότι η εν λόγω διάταξη κατισχύει των γενικών πολεοδομικών διατάξεων. Μάλιστα, το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει νομολογήσει το ίδιο σε ανάλογη περίπτωση.
Είναι δε σαφές ότι ο νομοθέτης, κατά την θέσπιση της ανωτέρω διάταξης, είχε υπόψιν του τη Γενική Πολεοδομική Νομοθεσία (ΓΟΚ) που ίσχυε τότε, δεδομένου ότι στο ακριβώς προηγούμενο εδάφιο της υπό κρίσιν διάταξης του άρθρου 16 περ. 1 γ’ του Π.Δ. 78/1988 προβλέπεται ότι απαιτείται κατ’ αρχήν η αναθεώρηση της οικοδομικής άδειας σε περίπτωση υφισταμένου κτιρίου για την έκδοση άδειας λειτουργίας συνεργείου. Από τον προαναφερθέντα δε γενικό κανόνα, ο νομοθέτης επέλεξε να εισάγει ρητή εξαίρεση, ειδικά για την περίπτωση των ανωτέρω αναφερόμενων χρήσεων, με αποτέλεσμα στις περιπτώσεις αυτές να μην απαιτείται η αναθεώρηση της υφιστάμενης άδειας οικοδομής.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι αν ο νομοθέτης του Ν. 4067/2012 (ΝΟΚ) επιθυμούσε να συμπεριλάβει στο πεδίο ισχύος του ΝΟΚ και τα συνεργεία αυτοκινήτων, θα περιελάμβανε διάταξη που θα τροποποιούσε ή καταργούσε τη διάταξη του άρθρου 16 περ. 1 γ’ του Π.Δ. 78/1988, πράγμα που ουδόλως συνέβη. Και τούτο, διότι ο συντάκτης του ΝΟΚ αντελήφθη ότι δεν χρειάζεται να προβεί σε τοιαύτη τροποποίηση, καθώς ο ίδιος αναγνώρισε ότι η εν λόγω διάταξη ως ειδικοτέρα έπρεπε να διατηρηθεί. Συνεπώς, μη τροποποιηθείσα η ως άνω διάταξη του Π.Δ. 78/1988, εξακολουθεί ισχύουσα και κατισχύουσα του ΝΟΚ.
Επί του θέματος έχουν ήδη αποφανθεί ποικίλες Υπηρεσίες & Δ/νσεις (από όπου εκδίδονται οι άδειες), ήτοι του αρμόδιου Υπουργείου για την έκδοση αδειών ίδρυσης και λειτουργίας συνεργείων συντήρησης και επισκευής αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων, το οποίο, αναφερόμενο σε αιτήσεις άλλων ενδιαφερόμενων και σε ανύποπτο χρόνο, έχει εκφράσει ρητά και αναμφισβήτητα τη θέση αυτή.
Παρά τα ανωτέρω ωστόσο, υπάρχουν πολεοδομικές υπηρεσίες (σε αντίθεση με άλλες υπηρεσίες δόμησης), οι οποίες αγνοούν πλήρως τις ειδικές πολεοδομικές διατάξεις για τα συνεργεία και εφαρμόζουν τις γενικές πολεοδομικές διατάξεις, επιβάλλοντας πρόστιμα δεκάδων χιλιάδων ευρώ, που οδηγούν τα συνεργεία αυτοκινήτων στον αφανισμό.
Υπό αυτή την προσέγγιση, όμως, προκύπτουν οι εξής αντινομίες:
α. Τα συνεργεία που αδειοδοτούνται κατά τις διατάξεις του Π.Δ. 78/1988, σύμφωνα με τις οποίες δεν απαιτείται η έκδοση ή αναθεώρηση της οικοδομικής άδειας (σε περίπτωση που η προηγούμενη χρήση είναι εμπορική, βιομηχανία – βιοτεχνία, σταθμός αυτοκινήτων ή αποθήκευση), λειτουργούν αυθαιρέτως και παρανόμως (!), κατά παράβαση του ΝΟΚ (Νέου Οικοδομικού Κανονισμού), καθώς η χρήση των κτιρίων όπου είναι εγκατεστημένα θεωρείται αυθαίρετη.
β. Η συντριπτική πλειοψηφία των 18.000 συνεργείων, που έχουν νόμιμα αδειοδοτηθεί και λειτουργούν πανελλαδικά άνευ έκδοσης ή αναθεώρησης της οικοδομικής άδειας (η οποία δεν απαιτείται κατά τις ειδικές διατάξεις του Π.Δ. 78/1988 όταν η προηγούμενη χρήση είναι εμπορική, βιομηχανία – βιοτεχνία, σταθμός αυτοκινήτων ή αποθήκευση), λειτουργούν παρανόμως και απειλούνται με την επιβολή δυσβάστακτων προστίμων και, ουσιαστικά, με οριστικό κλείσιμο και οικονομική καταστροφή.
Βάσει των ανωτέρω,
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί
Πώς είναι δυνατόν να υπάρχουν Πολεοδομικές Υπηρεσίες, που να αγνοούν ειδικές πολεοδομικές διατάξεις, να μην εφαρμόζουν ορθά το νομικό πλαίσιο, ως οφείλουν, και να επιδικάζουν δυσβάσταχτα πρόστιμα, προδιαγράφοντας έτσι το οριστικό κλείσιμο και την οικονομική καταστροφή δεκάδων συνεργείων;
Ποια μέτρα προτίθεστε να λάβετε, προκειμένου να διασφαλίσετε την τήρηση και εφαρμογή, από τις Πολεοδομικές Αρχές, των υφιστάμενων νόμων, καθώς δεν είναι ορθό να κρίνονται όμοιες καταστάσεις με δύο μέτρα και σταθμά;
Ο Ερωτών Βουλευτής
Αναστάσιος Μεγαλομύστακας