Η άλλη όψη…
Λειτουργικά αναλφάβητα τα μισά Ελληνόπουλα
Γράφει ο Ανδρέας Χριστόπουλος, εκδότης – συγγραφέας.
Πριν λίγες εβδομάδες ανακοινώθηκε έρευνα σύμφωνα με την οποία ένα στα δυο παιδιά ολοκληρώνουν Δημοτικό και Γυμνάσιο, παραμένοντας λειτουργικά αναλφάβητοι. Δηλαδή, δεν μπορούν να διαβάσουν και να γράψουν, ακόμα χειρότερα να κατανοήσουν τα νοήματα ενός απλού κειμένου.
Η συγκλονιστική αυτή διαπίστωση δημοσιεύτηκε στις εφημερίδες, την αναπαρήγαγε και το Διαδίκτυο κι όμως: Δεν υπήρξε καμία απολύτως αντίδραση από το Υπουργείο Παιδείας. Δεν επιβεβαίωσε την έρευνα, ούτε την απέρριψε.
Για αρκετές μέρες παρακολούθησα την δραστηριότητα του εν λόγω Υπουργείου, περιμένοντας αυτή την αντίδραση. Μια αντίδραση που θα πρέπει να έχει να κάνει με την εκ βάθρων αλλαγή της διδακτέας ύλης και όχι την απόλυτη προσαρμογή του εκπαιδευτικού συστήματος στις εισαγωγικές εξετάσεις για τα ΑΕΙ.
Σκέφτηκα μάλιστα το απλό: Αυτά τα 9 χρόνια υποχρεωτικής εκπαίδευσης (6 Δημοτικό και 3 Γυμνάσιο) να είναι εξ ολοκλήρου αφιερωμένα στη γραφή και ανάγνωση μέσα από τη λογοτεχνία, την ποίηση, την ιστορία, τον ελληνικό πολιτισμό, την φιλοσοφία. Και ας είναι μόνο το Λύκειο προσαρμοσμένο στις εισαγωγικές εξετάσεις και τον επαγγελματικό προσανατολισμό.
Δεν υπήρξε καμία αντίδραση από το Υπουργείο Παιδείας. Εκεί μιλάνε ακόμη για “κενές θέσεις σε Σχολεία”. Αλλά και κανένα Μέσο “Ενημέρωσης δεν σκέφτηκε να καλέσει την αρμόδια Υπουργό κυρία Κεραμέως να μας πει αν υπάρχει εδώ κάποιο σχέδιο. Ούτε φυσικά πήρε θέση η περίφημη ΟΛΜΕ των συνδικαλιστών. Δεν τους είπε το κόμμα κάτι να πουν.
Γνωρίζω ότι έτσι περιγράφεται η παρακμή. Από την απουσία ιδεών και σχεδίων. Από την αποδοχή του τίποτα σαν καθημερινότητα. Από την προώθηση του ασήμαντου και την απομάκρυνση του σημαντικού. Όμως εδώ μιλάμε για την ανθρώπινη ύπαρξη. Μιλάμε για ανθρώπους που δεν θα μπορούν να αξιολογήσουν να καταλάβουν, να ζήσουν μια ζωή στην οποία να μπορούν να αντιλαμβάνονται.
Διάβασα ότι σε όλη την Μεταπολίτευση είχαμε 28 Υπουργούς Παιδείας. Κανείς τους δεν επέβαλε τις σωστές σπουδές στα ελληνόπουλα. Η Ελλάδα δεν διδάσκει τον πνευματικό της πλούτο στα σχολεία της κανείς δεν νοιάζεται.