Επίκεντρο του λειτουργικού εορτασμού των Θεοφανείων ο ιερός Μητροπολιτικός Ναός Παμμ. Ταξιαρχών Σερρών, ενώ στην τεχνητή λίμνη της κοιλάδας των Αγ. Αναργύρων Σερρών, τελέσθηκε η ιερά τελετή της καταδύσεως του Τιμ. Σταυρού και του Αγιασμού των υδάτων
Με εκκλησιαστική λαμπρότητα και ιεροπρέπεια εορτάσθηκε και στις Σέρρες η εορτή των Θεοφανείων
Με εκκλησιαστική λαμπρότητα και ιεροπρέπεια εορτάσθηκε και στις Σέρρες η μεγάλη Δεσποτική εορτή των Θεοφανείων.
Επίκεντρο του λειτουργικού εορτασμού της λαμπράς και μεγαλειώδους αυτής εορτής της αγίας πίστεώς μας, στην Εκκλησία των Σερρών, απετέλεσε ο ιερός Μητροπολιτικός Ναός Παμμ. Ταξιαρχών Σερρών, όπου, το Σάββατο 6 Ιανουαρίου 2024, ιερούργησε και ετέλεσε την ακολουθία του μεγάλου Αγιασμού των υδάτων, ο Σεβ. Μητροπολίτης Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγος, συμπροσευχητικώς παρόντων των Βουλευτών του Νομού Σερρών κ. κ. Αν. Χατζηβασιλείου, Φ. Αραμπατζή, Θ. Λεονταρίδη και Κ. Μπούμπα, του Αντιπεριφερειάρχου Σερρών κ. Π. Σπυροπούλου, της Δημάρχου Σερραίων κ. Β. Μητλιάγκα,της Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου Σερρών κ. Χ. Δρίγκα, των στρατιωτικών, αστυνομικών και λοιπών αρχών καθώς και του πιστού λαού του Θεού, που υπερεπλήρωσε τον Μητροπολιτικό Ναό της πρωτευούσης πόλεως του Νομού Σερρών.
Προ της τελέσεως της ακολουθίας του μεγάλου Αγιασμού, ανεγνώσθη το εόρτιο Μήνυμα του Σεβ. Ποιμενάρχου της των Σερρών και Νιγρίτης Εκκλησίας κ. Θεολόγου, στο οποίο μεταξύ άλλων ανέφερε: «ΜέτήνἑορτήτῶνΘεοφανείωνὁλοκληρώνεταιἕνας πλούσιος λατρευτικός κύκλος πού ἡ ἁγίαἘκκλησία μας ὀνομάζει‘’Ἅγιο Δωδεκαήμερο’’. Ἡ ἑορτή τῶν Θεοφανείων εἶναι ἀπό τίς ἀρχαιότερες ἑορτές τῆς Ἐκκλησίας μας και ἀναφέρεται στή φανέρωση τῆς Ἁγίας Τριάδος κατά τήν Βάπτιση τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ στον Ἰορδάνη ποταμό.
Ἡ μεγάλη σημερινή Δεσποτική πανήγυρις σηματοδοτεῖ επίσης και την ἀπαρχή τοῦ χριστιανικοῦ βαπτίσματος διά τοῦ ὁποῖου ὁ πιστός ἄνθρωπος γίνεται τίμιον μέλος τοῦ Παναγίου Σώματος τοῦ Χριστοῦ,τῆς Ἐκκλησίας,κατά χάριν ἀδελφός τοῦ Κυρίου,Ἐκείνου ὑπάρχοντος Πρώτου ἐν πολλοῖς ἀδελφοῖς, κληρονόμος τῆς θείας βασιλείας καὶ συγκληρονόμος Ἰησοῦ Χριστοῦ, καθὼς μετέχει τῶν πολυτιμήτων προνομίων τῆς θείας υἱοθεσίας. ΣτόνἸορδάνη ποταμό ὁ Χριστός ἁγίασε τήν φύση τῶν ὑδάτων, ὥστε να εἶναι ‘’ἁγιασμοῦ δῶρον, ἁμαρτημάτων λυτήριον, νοσημάτων ἀλεξιτήριον, δαίμοσιν ὁλέθριον, ταῖς ἐναντίαις δυνάμεσιν ἀπρόσιτον’’.
Ἀκρόπολις ἑορτῶν ἡ σημερινὴ ἑορτὴ καὶ πανήγυρις λαμπρά. Ἕνας ἀπὸ τοὺς σκοποὺς τῆς θείας Ἐνανθρωπήσεως, ἀλλὰ καὶ τῆς ἐπακολουθησάσης Βαπτίσεως τοῦ Κυρίου μας, ἦταν ἡ φανέρωσις τοῦ μυστηρίου τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ μας. Στήν Βάπτιση τοῦ Κυρίου μας στόνἸορδάνη ποταμό ἡ φωνὴ τοῦ Πατρός μαρτυρεῖ καὶ ἐπιβεβαιώνει ὅτι ὁ βαπτιζόμενος στὸν Ἰορδάνη ποταμό τὴν ὥρα ἐκείνη εἶναι ὁ μονογενής Του Υἱός ἐνῶ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα ὑπερίπταται ‘’ὡσεὶ περιστερᾶ’’.
Ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς ἀναλύει θεολογικότατα καὶ θαυμάσια γιατί ἐμφανίζεται ὁ Τριαδικὸς Θεὸς τὴ στιγμὴ ἐκείνη. Διδάσκει ὅτι ὅπως φανερώνεται ὁ Τριαδικὸς Θεὸς κατὰ τὴν δημιουργία τοῦ ἀνθρώπου, ἔτσι φανεροῦται καὶ κατά τήν, διά τῆς ἐνσάρκου Οἰκονομίας, ἀναδημιουργία τοῦ ἀνθρώπου. Ἡ δημιουργία τοῦ ἀνθρώπου εἶναι κοινὴ ἐνέργεια τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ, ἀφοῦ ‘’ὁ Πατήρ, δι’Υἱοῦ, ἐν Πνεύματι Ἁγίῳ ποιεῖ τὰ πάντα’’.
Ἡ ἁγία Γραφὴ διαβεβαιώνει ὅτι ὁ Τριαδικὸς Θεὸς δημιούργησε τον ἄνθρωπο κατ’ εἰκόνα καί καθ’ ὁμοίωσιν: ‘’Ποιήσωμενἄνθρωπον κατ’ εἰκόνα ἡμετέραν καὶ καθ’ ὁμοίωσιν’’ (Γεν. α’,26). Ἡ φανέρωση τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ κατὰ τὴν ἀνάπλαση τοῦ ἀνθρώπου δείχνει καὶ μιὰ ἄλλη θεολογικὴ ἀλήθεια. Μόνον ὁ ἄνθρωπος ἀπό ὁλόκληρη τήν κτίση μπορεῖ να εἶναι ἐπίγειος μύστης καὶ προσκυνητὴς τῆς Ἁγίας Τριάδος, καθώς ἐκτίσθη κατ΄εικόνα τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ.
Τὸ θεότευκτον δημιούργημα, ὁ ἐν σμικρῷ μέγας, ὁ ἄνθρωπος, ἔχει νοῦ, λόγο καὶ πνεῦμα ποὺ ζωοποιεῖ τό συνημμένο σῶμα. Ἔτσι, διὰ τοῦ θεουμένου ἀνθρώπου ἔχουμε καὶ τὴν μεταμόρφωση καὶ τον ἁγιασμό ὅλης τῆς κτίσεως.
Μαρτυρούμενος ὁ Υἱὸς ἀπὸ τὸν οὐράνιο Πατέρα, φανερώνεται ὅτι εἶναι το ‘’ἀπαύγασμα τῆς δόξης τοῦ Πατρός’’. Στὴν πρὸς Ἑβραίους ἐπιστολή του ὁ Ἀπόστολος Παῦλος χρησιμοποιεῖ αὐτὴ τὴν φράση γιὰ νὰ δείξει τὴν θεότητα τοῦ Λόγου: ‘’Ὅς, ὤν ἀπαύγασμα τῆς δόξης καὶ χαρακτὴρ τῆς ὑποστάσεως αὐτοῦ’’ (Ἐβρ. α’, 3). Ἡ λέξη ἀπαύγασμα δηλώνει την ἐκπεμπομένη λάμψη. Χρησιμοποιεῖται ἡ λέξη ἀπαύγασμα γιὰ νὰ δηλωθοῦν μερικὲς θεολογικὲςἀλήθειες, ὅπως τὶς ἐκφράζει ὁ ἱερὸς Θεοφύλακτος. Πρῶτον, γιὰ νὰ φανεῖ ὅτι, ὅπως τὸ ἀπαύγασμα γεννᾶται ἀπὸ τὸν ἥλιο, ἔτσι καὶ ὁ Υἱὸς γεννᾶται αἰδίως καὶ ἀπαθῶς ἀπὸ τὸν Πατέρα, τήν πηγή τῆς θεότητος. Δεύτερον, γιὰ νὰ ἀποδειχθεῖ ὅτι γεννᾶται ὁ Υἱὸς ἀπαθῶς ἀπὸ τὸν Πατέρα, ὅπως ἡ λάμψη τοῦ ἡλίου. Τρίτον, ὅπως ὁ ἥλιος μὲ τὴν ἀκτινοβολία του δὲνἐλαττώνεται, ἔτσι καὶ ὁ Πατὴρ δὲν ἐλλατώθηκε, γεννώντας τὸν Υἱό. Τέταρτον, ὅπως ἡ δόξα, τὸ ἀπαύγασμα τοῦ ἡλίου, εἶναι ἀχώριστο ἀπὸ αὐτόν, ἔτσι καὶ ὁ Υἱὸς ἐλλάμπει αἰδίως, ἀνάρχως και ἀχωρίστως ἀπὸ τὸν Πατέρα.
Τὸ μεγαλύτερο πρόβλημα τῆς ἐποχῆς μας εἰναι ὅτι ὁ ἄνθρωπος θεωρεῖ τον ἑαυτό του ὡςτό κέντρο τοῦ κόσμου. «Ὅλη ἡ πνευματυική προσπάθεια τοῦ χριστιανοῦ δέον να ἀποσκοπεῖ στὴν ἀποβολὴ τῆς ἀνθρωποκεντρικῆς θεώρησης τῆς ζωῆςκαὶ τὴν ἀπόκτηση τῆς θεανθρωποκεντρικῆς θεώρησής της. Κέντρο τῆς ζωῆς μας πρέπει νὰ εἶναι ὁ Θεάνθρωπος καὶ ὄχι ὁ ἄνθρωπος καί μάλιστα ὁ ἐμπαθής καί σκοτισμένος ἄνθρωπος.
Λέγει ὁ ἅγιος Πρόκλος, Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως για τήν σημερινή μεγάλη ἑορτή τῶν Θεοφανείω ντά παρακάτω ἐξαίσια: ‘’Ἐλάτε λοιπὸν νὰ ἰδεῖτε παράδοξα θαύματα. Ὁ Ἥλιος τῆς δικαιοσύνης λούζεται στοῦ Ἰορδάνη τὰ νερά. Ἡ φωτιὰ βουτάει καὶ σμίγει μὲ τὰ νερά. Καὶ ὁ Θεὸς ἀπὸ ἄνθρωπο ἁγιάζεται. Σὺ ποὺ ἔρχεσαι διὰ τῆς Προνοίας Σου μέσα ἀπ᾿ ὅλα τὰ κτίσματά Σου. Σὺ ποὺ συντηρεῖς τὸ ὕψος τοῦ στερεώματος καὶ ἔντεχνα ὁδηγεῖς σὰν ἥμερο ἄλογο μὲ χαλινάρι τὴν τροχιὰ τοῦ ἥλιου. Σὺ ποὺ βάζεις σὲ τάξη χωρὶς διόλου ν᾿ ἀνακατεύονται τὰ πλήθη τῶν ἀστέρων καὶ μᾶς κερνᾶς πλούσια ἀγέρα γιὰ νὰ ἀναπνέουμε ἀσταμάτητα ζωή. Σύ ποὺ ζεσταίνεις καὶ ζωογονεῖς τὴ μάννα γῆ ὥστε νὰ μᾶς χαρίζει τοὺς καρπούς της ὁλοχρονίς. Σὺ ποὺ δαμάζεις καὶ σταματᾶς τὴν πολυκύμαντη θάλασσα ζώνοντάς την ὁλοτρόγυρα μ’ ἕνα μικρούτσικο χαλινάρι ἀπὸ ἀμμοχάλικο. Σὺ ποὺ σπρώχνεις τὰ νερὰ ἀπὸ τῆς γῆς τὰ σπλάχνα καὶ φτιάχνεις τὶς πηγές. Σὺ ποὺ καθοδηγεῖς τὶς ποταμίσιες ὄχθες νὰ πορεύονται χωρὶς χαμὸ καὶ περιπλάνηση ὡς τὴ θάλασσα’’.
Τό βαθύτερο νόημα τῆς Δεσποτικῆς ἑορτῆς τῶν Θεοφανείων φανερώνεται σέ ἐκείνους πού θά καθαρίσουν με τήν χάρη τοῦ Θεοῦ και τόνπροσωπικό τους ἀγώνα τίς αἰσθήσεις τους, ὥστε νά γίνουν δεκτικοί τοῦ θείου φωτισμοῦ και ἁγιασμοῦ. Σέ ἐκείνους πού θά προσεγγίσουν τό μεγάλο μυστήριο τῆς σωτηρίας ὄχι νοησιαρχικά, ἀλλά βιωματικά μέ ταπείνωση και με ὁδηγό τήν πίστη. Τότε θα δοῦν με ἔκπληξη καί δέος ὅτι τά θεῖα γεγονότα πού σήμερα τιμᾶ ἡ Ἐκκλησία μας εἶναι τόσο κοντά μας και ἔχουν νά δώσουν ἕνα μήνυμα σύγχρονο και ἐπίκαιρο.
Ὅλα αὐτά τὰ θαυμάσια καί μεγαλειώδη ἀναλογιζόμενοι, ἄς ἀφήσουμε ἀπό τό κέντρο τῆς ψυχῆς μας να ἀνέβει στά χείλη μας ἡ δοξολογικὴ προσευχή προς τόν Κύριο καί Θεό μας λέγοντες: ‘’Μέγας εἶ, Κύριε, καὶ θαυμαστὰ τὰ ἔργα σου, καὶ οὐδεὶς λόγος ἐξαρκέσει πρὸς ὕμνον τῶν θαυμασίων σου!’’.
Ακολούθως, στις 11:30 το πρωΐ, στην τεχνητή λίμνη της κοιλάδος των Αγ. Αναργύρων Σερρών, τελέσθηκε από τον Σεβ. κ. Θεολόγο, η ιερά τελετή της καταδύσεως του Τιμ. Σταυρού και του Αγιασμού των υδάτων, με την συμπροσευχητική παρουσία των τα πρώτα φερόντων της πόλεως και του Νομού και χιλιάδων πιστών Σερραίων.
Εφέτος, του εξαιρετικού καιρού βοηθούντος, αρκετοί ήταν εκείνοι οι οποίοι έσπευσαν να βουτήξουν στα νερά της τεχνητής λίμνης, προκειμένου να ανασύρουν τον Τίμιο Σταυρό. Ο πρώτος από αυτούς έλαβε ως ευλογία από τον Σεβασμιώτατο έναν χρυσό σταυρό, ενώ στους υπολοίπου ςεχάρισε μαζί με την ευλογία του και από μία εικόνα της Παναγίας «Πονολυτρίας», ευχόμενος χρόνια πολλά, ευλογημένα, φωτισμένα και άγια.
Στον σύντομο χαιρετισμό του προς το πυκνώς συγκεντρωμένο πέριξ της λίμνης πλήθος, ο Σεβ. Ποιμενάρχης των Σερρών και της Νιγρίτης κ. Θεολόγος ανέφερε: «Με πίστη στο Χριστό, αλληλεγγύη, ανθρωπιά, αλληλοκατανόηση, ενωμένοι, φωτισμένοι και αγιασμένοι, να πορευθούμε για να αγωνισθούμε για ένα φωτεινό και ελπιδοφόρο μέλλον για την πόλη, την Πατρίδα, τον κόσμο.
Χρόνια πολλά Σερραίες και Σερραίοι αδελφοί μου, ευλογημένα και φωτισμένα, με την χάρη του επιφανέντος Κυρίου μας. Αμήν!».