Επέτειος της 19ης Μαΐου, ημέρα μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου από την βαρβαρότητα των Τούρκων
«Η Φλόγα της Μνήμης»: 107 χρόνια μνήμης, 106 χρόνια «δεν ξεχνώ», 353 χιλιάδες θύματα
Ο Δήμος Σερρών διοργάνωσε πορεία «Μνήμης και Τιμής», το απόγευμα της Δευτέρας 18 Μαΐου 2026 με τη συμμετοχή προσφυγικών πολιτιστικών συλλόγων
Η Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου τιμάται την 19η Μαΐου κάθε χρόνου. Συμπληρώθηκαν 107 χρόνια μνήμης, 107 χρόνια «δεν ξεχνώ», 353 χιλιάδες θύματα από την βαρβαρότητα των Τούρκων. Ο ελάχιστος φόρος τιμής που μπορεί να αποδοθεί στους 353.000 σφαγιασθέντες Ποντίους είναι να διατηρήσουμε ζωντανή την μνήμη τους. Στις 24 Φεβρουαρίου 1994, η Βουλή των Ελληνων ψήφισε ομόφωνα την ανακήρυξη της 19ης Μαΐου ως«Ημέρα Μνήμης για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου», ημέρα που ο Μουσταφά Κεμάλ αποβιβάστηκε στη Σαμψούντα (19 Μαΐου 1919). Καθιερώθηκε δε να τιμάται επίσημα την πρώτη Κυριακή μετά την 19η Μαΐου κάθε έτους.
Ο Δήμος Σερρών με αφορμή την επέτειο της 19ης Μάιου 1919, ημέρα Μνήμης της γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου, με αισθήματα βαθιάς συγκίνησης και σεβασμού διοργάνωσε Πορεία Μνήμης και Τιμής, με τίτλο «Η Φλόγα της Μνήμης», το απόγευμα της Δευτέρας 18 Μαΐου 2026. Η εκδήλωση μνήμης πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της πανελλαδικής πρωτοβουλίας της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) με τίτλο «Η Φλόγα της Μνήμης», καθώς ο Δήμος Σερρών αποτελεί μέλος του Δικτύου πόλεων με κοινότητες απογόνων Ελλήνων της καθ΄ ημάς Ανατολής.
Στόχος της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας είναι να δοθεί ένα συνολικό στίγμα που θα κοινητοποιήσει εκτός από τους Ποντιακούς αλλά και εν γένει τους Προσφυγικούς Πολιτιστικούς Συλλόγους απογόνων της καθ΄ημάς Ανατολής του Δήμου μας, επιπλέον όλους τους φορείς πολιτισμού, την τοπική κοινωνία, τις νέες και τους νέους.
Η δράση πραγματοποιήθηκε με τη συνδρομή του Συλλόγου Ποντίων Επταμύλων «Οι Ακρίτες» το απόγευμα της Δευτέρας 18Μαΐου 2026, με μια λιτή αλλά πολύ συγκινητική εκδήλωση τιμώντας τη μνήμη όλων αυτών που χάθηκαν με βαρβαρότητα από τους Τούρκους. Μια εκδήλωση στη μνήμη των 353.000 νεκρών θυμάτων που οι ψυχές τους ζητούν δικαίωση, ζητούν συγνώμη για τη θηριωδία.
Το απόγευμα στις 20:00, εκπρόσωποι και μέλη των προσφυγικών Πολιτιστικών συλλόγων του Δήμου Σερρών, αλλά και Σερραίοι πολίτες που συμμετείχαν στην δράση, συγκεντρώθηκαν μπροστά από το Διοικητήριο Σερρών και, αφού άναψαν μικρά φαναράκια και κεριά, εν πομπή διερχόμενοι τον πεζόδρομο Κωνσταντίνου Καραμανλή, κατευθύνθηκαν προς την πλατεία Ελευθερίας, με προορισμό την προτομή του Αγίου Ιερομάρτυρα Χρυσοστόμου επισκόπου Σμύρνης.
Στη λαμπαδηφορία προπορεύονταν οι εκπρόσωποι των πολιτιστικών Συλλόγων με παραδοσιακές φορεσιές κρατώντας τα λάβαρα των συλλόγων. Ακολουθούσαν η δήμαρχος Σερρών κ. Βαρβάρα Μητλιάγκα, ο βουλευτής Σερρών κ. Θεόφιλος Λεονταρίδης, ο αντιπεριφερειάρχης Σερρών κ. Παναγιώτης Σπυρόπουλος, η Αντιδήμαρχος Οικονομικών κ. Μαγδαληνή Μπάρμπα, ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών κ. Παύλος Πουλιάκας, η Αντιδήμαρχος Παιδικών Σταθμών και Κοινωνικών Δομών κ. Χρυσούλα Καρασουλτάνη, μαυροντυμένες γυναίκες και άντρες καθώς και παιδιά, κρατώντας στα χέρια καντηλάκια, λουλούδια και μηνύματα για την γενοκτονία και υπό τους ήχους της ποντιακής λύρας ακούγονταν μοιρολόγια και πονεμένα, πένθιμα τραγούδια.



Στην προτομή του Αγίου Ιερομάρτυρα Χρυσοστόμου Σμύρνης στην πλατεία Ελευθερίας χαιρετισμό απεύθυναν ο βουλευτής Σερρών κ. Θεόφιλος Λεονταρίδης, η Δήμαρχος Σερρών κ. Βαρβάρα Μητλιάγκα, ο Αντιπεριφερειάρχης Σερρών Παναγιώτης Σπυρόπουλος, ο Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ποντιακών Σωματείων Παύλος Καρυπίδης αλλά και οι εκπρόσωποι των συλλόγων που συμμετείχαν στην εκδήλωση. Όλοι ανέφεραν ότι δεν ξεχνούμε τη θυσία των προγόνων μας και ότι χρέος όλων είναι ενωμένοι να προσπαθήσουμε για τη διεθνή αναγνώριση της γενοκτονίας.
Η Δήμαρχος Σερρών κ. Βαρβάρα Μητλιάγκα, κατά τον χαιρετισμό της μεταξύ άλλων τόνισε: «Η 19η Μαΐου είναι ημέρα μνήμης, θλίψης και βαθύτατου σεβασμού για τον Ποντιακό Ελληνισμό. Στεκόμαστε με συγκίνηση μπροστά στη μνήμη των 353.000 θυμάτων της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου. 107 χρόνια μετά, ο πόνος του ξεριζωμού, της απώλειας και της προσφυγιάς παραμένει ζωντανός στις καρδιές μας. Χιλιάδες άνθρωποι σφαγιάστηκαν, βασανίστηκαν, εκτοπίστηκαν και οδηγήθηκαν στον δρόμο της προσφυγιάς, βιώνοντας τον πόνο, την πείνα και την απώλεια από το καθεστώς των Νεοτούρκων. Δεν ξεχνάμε τις χαμένες πατρίδες, τις οικογένειες που χάθηκαν, τις ψυχές που ζητούν δικαίωση. Χρέος όλων μας είναι να κρατήσουμε άσβεστη τη μνήμη και να μεταφέρουμε την ιστορική αλήθεια στις επόμενες γενιές. Αιωνία τους η μνήμη!».
Στη συνέχεια, τα αδέρφια Σαμανίδη, Ελένη και Οδυσσέας, ερμήνευσαν το τραγούδι “Την πατρίδα μ’ έχασα”, ως ελάχιστο φόρο τιμής στους προγόνους μας. Ακολούθησε τήρηση ενός λεπτού σιγής και Εθνικός Ύμνος.
Υπό τους ήχους την ποντιακής λύρας από νεαρούς λυράριδες οι παριστάμενοι εναπόθεσαν στην προτομή του Αγίου Ιερομάρτυρα Χρυσοστόμου Επισκόπου Σμύρνης λουλούδια κι άναψαν φαναράκια και κεριά στη μνήμη των θυμάτων της Γενοκτονίας, στη μνήμη όλων αυτών που χάθηκαν.
Στην εκδήλωση συμμετείχαν εκπρόσωποι-μέλη πολιτιστικών συλλόγων του Δήμου Σερρών. Πιο συγκεκριμένα, ο Σύλλογος Ποντίων Επταμύλων Ν. Σερρών «Οι Ακρίτες», ο Σύλλογος Ποντίων Φοιτητών Ν. Σερρών, η Αδελφότητα Μικρασιατών Ν. Σερρών «Ο Άγιος Πολύκαρπος», η Θρακική Εστία Ν. Σερρών, ο Λαογραφικός Όμιλος Βλάχων και Φίλων «Λαιλιάς», ο Σύλλογος Βλάχων Νομού Σερρών «Γεωργάκης Ολύμπιος» και το Εργαστήρι Λαογραφικών Μελετών & Παραδοσιακών Χορών «Πύρρος».
Την εκδήλωση τίμησαν ο βουλευτής Σερρών κ. Θεόφιλος Λεονταρίδης, ο Αντιπεριφερειάρχης Σερρών Παναγιώτης Σπυρόπουλος, η Δήμαρχος Σερρών κ. Βαρβάρα Μητλιάγκα, η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού κ. Μαγδαληνή Μπάρμπα, ο Αντιδήμαρχος Τεχνικής Υπηρεσίας κ. Παύλος Πουλιάκας, ο Αντιδήμαρχος Παιδείας κ. Παναγιώτης Κεϊσογλου, η Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Μέριμνας και Υγείας κ. Χρυσούλα Δρίγκα, η Αντιδήμαρχος Κοινωνικών Δομών κ. Χρυσούλα Καρασουλτάνη, η Αντιδήμαρχος Τουρισμού κ. Λεμονιά Κεσούλη, ο Πρόεδρος του Αυτοκινητοδρομίου Σερρών κ. Κώστας Μπέγος, ο Πρόεδρος του Κέντρου Κοινωνικής Πρόνοιας Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας κ. Αθανάσιος Μασλαρινός, ο Πρόεδρος του Τμήματος Μηχανικών Πληροφορικής, Υπολογιστών και Τηλεπικοινωνιών του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος κ. Δημήτριος Βαρσάμης, η εκπρόσωπος του Βουλευτή Σερρών Αναστασίου Χατζηβασιλείου, και πλήθος Σερραίων κάθε ηλικίας.
Παράλληλα, ο Δήμος Σερρών σε ένδειξη τιμής στα 353.000 θύματα Ελλήνων του Πόντου και θέλοντας να κρατήσει ζωντανή την ιστορική μνήμη, φώτισε με κόκκινο χρώμα που συμβολίζει το αίμα των αθώων θυμάτων της Γενοκτονίας των Ποντίων το Δημαρχείο Σερρών.
Αθανασία Κατερίνα Δασκάλου








