Η Ψευδαίσθηση της Επιλογής στην Εποχή του Διαδικτύου: Ένας Παγκόσμιος Μπουφές Επιλογών
Γράφει ο Νικόλαος Αστεριάδης*, Οικονομολόγος
Η εποχή μας χαρακτηρίζεται από μια αφθονία επιλογών, που εκτείνεται σε κάθε τομέα της ζωής μας. Από τα προϊόντα που αγοράζουμε μέχρι τις υπηρεσίες που χρησιμοποιούμε και τις πληροφορίες που καταναλώνουμε, το διαδίκτυο μας προσφέρει έναν ατελείωτο κατάλογο επιλογών. Ωστόσο, αυτή η πληθώρα επιλογών, αντί να μας απελευθερώνει, συχνά μας παγιδεύει σε μια κατάσταση παραλυτικής ανάλυσης. Είναι αυτό που ονομάζουμε «ψευδαίσθηση της επιλογής».
Τι εννοούμε με τον όρο «ψευδαίσθηση της επιλογής»;
Η ψευδαίσθηση της επιλογής είναι η πεποίθηση ότι έχουμε περισσότερο έλεγχο στις επιλογές μας από όσο έχουμε στην πραγματικότητα. Είναι σαν να βρισκόμαστε σε ένα σουπερμάρκετ με άπειρα ράφια, όπου η ποικιλία μας δημιουργεί την αίσθηση της απόλυτης ελευθερίας, ενώ στην πραγματικότητα οι επιλογές μας είναι συχνά περιορισμένες από εξωτερικούς παράγοντες ή από τις ίδιες τις επιλογές που έχουμε κάνει στο παρελθόν.
Πώς το διαδίκτυο ενισχύει αυτήν την ψευδαίσθηση;
Το διαδίκτυο, με την απεραντοσύνη των πληροφοριών και των προϊόντων που προσφέρει, ενισχύει την ψευδαίσθηση της επιλογής με πολλούς τρόπους:
Απεριόριστη ποικιλία: Μπορούμε να βρούμε σχεδόν οτιδήποτε ψάχνουμε με μερικά μόνο κλικ.
Προσωποποιημένες προτάσεις: Οι αλγόριθμοι των πλατφορμών προσαρμόζουν τις προτάσεις τους στα ενδιαφέροντά μας, δημιουργώντας την εντύπωση ότι έχουμε έναν εξατομικευμένο κόσμο επιλογών.
Κοινωνική πίεση: Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μας εκθέτουν σε μια συνεχή ροή νέων προϊόντων και τάσεων, δημιουργώντας την ανάγκη να είμαστε συνεχώς ενημερωμένοι.
Φόβος της απώλειας: Η αίσθηση ότι χάνουμε κάτι αν δεν εξερευνήσουμε όλες τις διαθέσιμες επιλογές μας δημιουργεί άγχος και ανασφάλεια.
Ποιες είναι οι συνέπειες της ψευδαίσθησης της επιλογής;
Η ψευδαίσθηση της επιλογής μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχική μας υγεία και στην ποιότητα ζωής μας. Μερικές από τις συνέπειες περιλαμβάνουν:
Παραλυτική ανάλυση: Η αδυναμία να πάρουμε αποφάσεις λόγω της πληθώρας των επιλογών.
Απογοήτευση: Η συνεχής αναζήτηση της «τέλειας» επιλογής μπορεί να οδηγήσει σε απογοήτευση.
Χαμένος χρόνος: Το να ξοδεύουμε πολύ χρόνο συγκρίνοντας και αναλύοντας τις επιλογές μας μπορεί να μας αποσπάσει από σημαντικότερες δραστηριότητες.
Αίσθημα υπερφόρτωσης: Η συνεχής έκθεση σε νέες επιλογές μπορεί να δημιουργήσει μια αίσθηση υπερφόρτωσης και να μας κάνει να αισθανόμαστε ανίκανοι να ανταποκριθούμε.
Πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε την ψευδαίσθηση της επιλογής;
Για να αντιμετωπίσουμε την ψευδαίσθηση της επιλογής, μπορούμε να ακολουθήσουμε τις παρακάτω στρατηγικές:
Περιορισμός των επιλογών: Αντί να προσπαθούμε να εξερευνήσουμε όλες τις διαθέσιμες επιλογές, μπορούμε να περιορίσουμε τις επιλογές μας σε μερικές βασικές κατηγορίες.
Ορισμός κριτηρίων: Καθορίζοντας τα κριτήρια που είναι σημαντικά για εμάς, μπορούμε να αποφύγουμε να χάσουμε χρόνο σε επιλογές που δεν μας ενδιαφέρουν.
Εμπιστοσύνη στο ένστικτό μας: Μερικές φορές, η καλύτερη απόφαση είναι να επιλέξουμε κάτι που μας αρέσει, χωρίς να το υπεραναλύσουμε.
Αποδοχή της ατέλειας: Δεν υπάρχει τέλεια επιλογή. Είναι σημαντικό να αποδεχτούμε ότι κάθε επιλογή έχει τα θετικά και τα αρνητικά της.
Διακοπή της συνεχούς αναζήτησης: Δεν χρειάζεται να είμαστε πάντα στην αναζήτηση κάτι καλύτερου. Μπορούμε να απολαύσουμε αυτό που έχουμε.
Η ψευδαίσθηση της επιλογής είναι μια πραγματικότητα της σύγχρονης ζωής. Ωστόσο, με τις κατάλληλες στρατηγικές, μπορούμε να την διαχειριστούμε και να αποφύγουμε τις αρνητικές της επιπτώσεις.
Συμβουλή ωςοικονομολόγος: Μερικές φορές, η καλύτερη απόφαση είναι να επιλέξουμε κάτι και να το αλλάξουμε αργότερα, αν χρειαστεί.Θυμηθείτε,η ζωή είναι γεμάτη από αποφάσεις. Δεν είναι όλες οι αποφάσεις σημαντικές. Μάθετε να είστε ευέλικτοι και να απολαμβάνετε τη διαδικασία, είναι μια εξαιρετικά πρακτική και εφαρμόσιμη συμβουλή, ιδιαίτερα στον οικονομικό τομέα, αλλά και στη ζωή γενικότερα.
*Νικόλαος Αστεριάδης
Οικονομολόγος, μέλος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδας
MSc Σχεδιασμός και Διαχείριση Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων – ΕΚΠΑ
MSc Διοίκηση Μονάδων Υγείας – ΕΑΠ