Η άλλη όψη…
Τι κοινό έχουν Ελλάδα και ΗΠΑ; Αργά τρένα
Γράφει ο Ανδρέας Χριστόπουλος, εκδότης – συγγραφέας.
H Ελλάδα αντίθετα από την Ευρώπη δεν έχει τρένο. Όμως δεν είμαστε οι μόνοι στην Δύση. Είναι και οι… ΗΠΑ!
Πρώτη η Ιαπωνία ξεκίνησε την τάση με τα “Bullet Trains Shinkansen” το 1964, δηλαδή αποφάσισε να βάλει στις γραμμές πολύ γρήγορα τρένα. Όμως ήταν η Γαλλία τη δεκαετία του 1980 όταν με το TGV στις αρχές της δεκαετίας του 1980 ξεκίνησε την παγκόσμια επανάσταση των τρένων υψηλής ταχύτητας.
Ολόκληρος ο δυτικός κόσμος αλλά και η Κίνα, ακολούθησαν την τάση αυτή. Το τρένο νικούσε και το αεροπλάνο για αποστάσεις έως 700 χλμ. Πάει γρηγορότερα και φθηνότερα. Μια χώρα όμως δεν ενδιαφέρθηκε: Οι ΗΠΑ.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν διαθέτουν πραγματικά τρένα υψηλής ταχύτητας. Μόλις 34 από τα 457 μίλια μπορούν να ταξιδέψουν με 150 μίλια στη γραμμή Acela. Μεταξύ Νέας Υόρκης και Βοστώνης, ταξιδεύει με μέση ταχύτητα περίπου 65 μίλια, δηλαδή με μόλις 105 χλμ/ώρα!
Οι Αμερικανοί επέλεξαν να εξαρτώνται σχεδόν εξ ολοκλήρου από τους μποτιλιαρισμένους αυτοκινητόδρομους ή από το δίκτυο αεροδρομικών μεταφορών που είναι με προβλήματα.
Η επιλογή έγινε πριν αρκετές δεκαετίες. Τα αυτοκίνητα και τα αεροπλάνα κυριαρχούν στα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων στις Ηνωμένες Πολιτείες από τη δεκαετία του 1950, αντικαθιστώντας ένα δίκτυο πολυτελών επιβατικών τρένων με υποβλητικά ονόματα όπως “The Empire Builder”, “Super Chief” και “Silver Comet”. Διάσημοι σιδηρόδρομοι όπως ο New York Central χρεοκόπησαν στις αρχές της δεκαετίας του 1970.
Ένας ακόμη λόγος που δεν αναπτύχθηκε σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας οφείλεται στο γεγονός ότι μεγάλο μέρος της Αμερικής εξακολουθεί να είναι άδεια γη.
Τέλος δεν περνά απαρατήρητο το γεγονός ότι ο Μπάιντεν εξήγγειλε ένα επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 2,3 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, που προβλέπει μεταξύ άλλων τον εκσυγχρονισμό 32.000 χιλιομέτρων του οδικού δικτύου και 10.000 γεφυρών, κατασκευή περισσότερων αεροδρομίων. Το τρένο;